fbpx

איזון הורמונלי תזונה - 7 טיפים ששווים זהב

הורמונים הם השליחים הכימיים של הגוף, הם משפיעים על המשקל והתאבון, הבריאות הגופנית והנפשית, מצב הרוח ועוד ועוד. כדי שנוכל ליהנות מאיזון הורמונלי נוכל להעזר בתזונה בריאה שתספק לגוף את כל צרכיו ותביא לוויסות המערכת ההורמונלית ולרגיעה גופנית ונפשית. במאמר זה נציג בפניכם דרכים לאזן את שחרור ההורמונים באמצעות תזונה נכונה ובריאה יותר.

המערכת ההורמונלית

המערכת ההורמונלית, או המערכת האנדוקרינית, הינה דרכו של הגוף לפרוש רשת תקשורת יעילה בין אברי הגוף ולהדליק ולכבות תהליכים שונים. ההורמונים נוצרים בבלוטות שונות בגוף ואחראים על וויסות הצמיחה והגדילה אצל ילדים, התפתחות מינית, איזון הקורטיזול והאדרנלין, המטבוליזם, תהליכי ההזדקנות והשעון הביולוגי ועוד פעולות חיוניות רבות כמו שמירה על הערמונית, הימנעות מכבד שומני ושמירה על שאר חלקי הגוף. הפרשת יתר או חסר של הורמונים מוציאה את הגוף מאיזון ושיווי משקל ועלולה לגרום גם למצבי רוח משתנים, לכן חשוב לשמור עליה מאוזנת ובריאה.

להרחבה על איזון הורמונלי: וויקיפדיה

איזון הורמונלי תזונה

איזון הורמונלי תזונה נכונה - איך לעשות את זה?

תזונה נכונה, פעילות ספורטיבית, שנת לילה טובה ואורח חיים בריא יכולים להביא לאיזון המערכת ההורמונלית. התזונה הנכונה איננה רק עניין של קלוריות, אלא של תזמון נכון של הארוחות, הרכב תזונתי נכון ושמירה על הכמויות הרצויות. המנעות מעישון, שתייה מרובה, ומלחץ וסטרס גם הם תורמים רבות לאיזון המערכת ההורמונלית. להלן מספר כללים בריאים שיעזרו לכם לשמור על איזון הורמונלי באמצעות תזונה.

חלבונים בכמות מספקת

חלבונים המגיעים ממקור צמחי כגון אגוזים ומן החי כגון בשר, מוצרי חלב וביצים חשובים מאד להזנת הגוף שלנו והם משפיעים על שחרור הורמונים השולטים בתיאבון. כלומר, אם נשלב בכל ארוחה די חלבון, יופעלו הורמוני השובע ואנחנו נחוש רגועים ומסופקים ולא נצטרך לפנות לנישנושים.

המנעו מפחממות וסוכרים מעובדים

אכילת יתר של פחממות וסוכרים עלולים לגרום למצב של עמידות בפני אינסולין, שבו האינסולין מופרש אך התאים בגוף אינם מגיבים לו. זהו מצב שמתיש את הגוף וגורם לשורה של מחלות הקשורות בהשמנה ובסכרת. החלפת הפחממה בדגן מלא תסייע רבות להפחית את צריכתו ולהעניק לגוף מנה משביעה ובריאה יותר.

החלפת השומן הרווי בשומן בלתי רווי

מאכלים מטוגנים ומזון מתועש עתירי שומן רווי מקשים על הגוף ומזיקים למערכת העיכול. החלפתם בשומנים בלתי רוויים כגון שמן זית, זיתים ואבוקדו, תביא לאיזון גופני ולבריאות טובה על ידי שיחרור מבוקר של הורמוני שובע.

לא יותר מדי, לא מעט מדי

עלינו לצרוך מזון בכמות מספקת כדי שנהיה שבעים והגוף שלנו יקבל את כל הויטמינים והמינרלים שהוא זקוק להם. לכן אין להגזים באכילה ולהעמיס על מערכת העיכול, וגם אין להחסיר מן הגוף את המזון שהוא זקוק לו. בדרך זו לא נשגע את המערכת ההורמונלית שלנו ונתרום לאיזון הגוף.

שתיית תה ירוק

התה הירוק הינו נוגד חימצון, ומחקרים רבים מצביעים שצריכת תה ירוק מגבירה את הרגישות לאיסולין (הכוונה היא שדי בכמויות קטנות של אינסולין כדי להביא לשינוי ברמת הסוכר בדם והגוף לא צריך להתאמץ ולייצר כמויות גדולות ממנו)

דאגו לשלב אומגה שלוש

אומגה שלוש גם מפחיתה דלקתיות וגם עוזרת לאזן את רמות הקורטיזול בגוף, מה שאומר שתוכלו להתמודד עם רמות מסוימות של סטרס ועומס יותר בקלות.

סיבים בריאותיים ניתן למצוא בפירות וירקות ובדגנים מלאים אך ניתן גם לצרוך אותם כתוספי תזונה. תפקידם של הסיבים הוא לשפר ולייעל את תהליך העיכול והנוכחות שלהם שם דואגת לווסת את הפרשת ההורמון האחראי על תאבון. כשהבטן מלאה סיבים היא שבעה ורגועה יותר.

תזונה תעשייתית

בשנים האחרונות הולכים ומתחזקים הקולות בקרב הקהילה הרפואית ואיגודי תזונה רבים כי המצב הקיים בו המזון התעשייתי שאנו צורכים כה עתיר שומן, סוכר ומלח עד כי מערכות הבריאות במדינות רבות כבר אינן יכולות לשאת בנטל המחלות הקשורות להשמנת יתר. גם בארה"ב וגם באירופה, ובמידה מסויימת גם בישראל, הוגדרה ההשמנה כמחלה, והיא נחשבת לגורמת לשורת מחלות קשות ואף למוות, חלק אף מכנים אותה 'מגיפת ההשמנה'. רבים תולים את האשם בתיעוש המזון, אשר אולי פתר את בעיית הרעב במקומות רבים בעולם, אך מספק תחליף זול וגרוע מאד למזון אותו נועדנו לצרוך. רופאים ותזונאים רבים החלו לדרוש מנושאי התפקידים השונים לנסות ולהשיב את הגלגל לאחור, לחזור למצב שבו אכלנו מזון הרבה יותר מלא, הרבה יותר טרי, והרבה פחות מזהם לסביבה.

תזונה מקיימת

תזונה מקיימת

על מנת להאכיל מליונים רבים של בני אדם, יש צורך בתעשייה משומנת שגם מרוויחה ממון רב על הדרך, אחרת העסק פשוט יקרוס. כך נולדה תעשיית המזון העתירה בשומן, סוכר ומלח ודלה מאד באבות המזון. אנחנו אוכלים מזון מהונדס, מתועש, מעובד ומסונטז שכבר כמעט ולא ניתן לזהות. החזרה אל אמא טבע על ידי אכילת מזונות מלאים, טריים יותר, נטולי עיבוד, הינם לא רק טרנד חולף אלא צורך של ממש. כמו כן, עלינו לחשוב כיצד להמשיך ולייצר מזון בכמויות גדולות מבלי לגרום לזיהום סביבתי חמור.

מפעלים רבים כבר עברו לייצור בר קיימא אשר מטפל בשפכים, בפסולת ובתוצרי הלוואי בדרכים יצירתיות ומועילות יותר אשר אינן פוגעות עוד בסביבה. החינוך לתזונה מקיימת המושתתת על בחירת מזון טרי ובריא על פני מוצרים מעובדים חסרי ערכים תזונתיים מתחיל כבר בגיל הילדות. הילדים צריכים לראות דוגמא מן ההורים ומן המורים, להחליף את החטיף בפרי, את המזון המעובד במזון שבושל והוכן מחומרי גלם טריים, כך נוכל ליצור עולם שבו אנחנו גם יודעים איך לצרוך מזון בריא יותר לנו, ובוודאי מועיל הרבה יותר לסביבה, כדי שנוכל ליהנות מבריאות טובה, מאיכות חיים גבוהה ומעולם נקי ונפלא.

תוכן עניינים
אמא בריאה

תוכנית אונליין לתזונה נכונה לירידה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא

רוצה שינוי? דברי איתנו

אני מאשרת קבלת טיפים, חומר פרסומי והטבות ב SMS.

עוד תוכן רלוונטי עבורך
תזונה נכונה

תזונה נכונה תזונה נכונה חיונית לבריאות ולרווחה הכללית שלנו. אכילת תזונה מאוזנת ועשירה במגוון רכיבים תזונתיים היא המפתח לשמירה על בריאות טובה ולחיות חיים ארוכים

קראי עוד »
תזונה מאוזנת

תזונה מאוזנת תזונה מאוזנת הוא ביטוי שלא תמיד ברור מה הוא אומר. האם אנחנו אמורים לאכול יותר ירקות, פירות, בשר או דווקא לצמצם בחלב? לכל

קראי עוד »
איזון הורמונלי תזונה

איזון הורמונלי תזונה – 7 טיפים ששווים זהב הורמונים הם השליחים הכימיים של הגוף, הם משפיעים על המשקל והתאבון, הבריאות הגופנית והנפשית, מצב הרוח ועוד

קראי עוד »
אוכל בריא

כתוב את הכותרת כאן לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי,

קראי עוד »
כבד שומני תזונה

כבד שומני תזונה – 13 נקודות שאת צריכה להכיר כבד שומני תזונה – הקדמה: מחלת הכבד השומני היא לא מוכרת ומדוברת, אך נפוצה יותר ממה

קראי עוד »

לצפייה באתר בטאבלט - יש לסובב את המסך לרוחב​