fbpx

כבד שומני תזונה - 13 נקודות שאת צריכה להכיר

כבד שומני תזונה – הקדמה: מחלת הכבד השומני היא לא מוכרת ומדוברת, אך נפוצה יותר ממה שתוכלו לשער. כ-30% מהאזרחים במדינת ישראל סובלים מכבד שומני, וזו מחלת הכבד הנפוצה ביותר במערב. לא תמיד ניתן להרגיש במחלה, והיא יכולה להתגלות דרך בדיקת אולטרסאונד. המחלה יכולה לגרום לדלקת בכבד ולצלקות קשות בתוך גופנו, עד שנוצרת החמרה קיצונית ודרדור לשחמת הכבד. איך ניתן למנוע מגופנו להסתבך? אנחנו כאן כדי לדבר על תזונה בריאה, ומה הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות כדי לטפל בכבד שומני.

מה זה כבד שומני?

מחלת כבד שומני, הידועה גם בשם סטאטוזיס בכבד, היא מצב שבו יש הצטברות יתר של שומן בכבד. מצב זה נפוץ אצל אנשים רבים במדינות שונות בעולם, כאשר שיעור השכיחות נע בין 10-40% באוכלוסייה הכללית.

נהוג לחלק את מחלת הכבד השומני לשני סוגים: מחלת כבד שומני לא אלכוהולי ומחלת כבד שומני אלכוהולי. מחלת כבד שומני ללא אלכוהול מתרחשת עקב גורמים כמו השמנת יתר, תנגודת לאינסולין ואורח חיים לא אקטיביים. מחלת כבד שומני אלכוהולי, כפי שניתן לשער משמה – נגרמת עקב צריכת אלכוהול מופרזת.

בשלביה המוקדמים, מחלת כבד שומני עשויה להיות שקטה ולא להראות תסמינים כלשהם. עם זאת, ככל שהיא מתקדמת, היא עלולה להוביל לבעיות בריאותיות חמורות עד כדי שחמת וסרטן הכבד.

לכן, חיוני לאמץ אורח חיים בריא ולעקוב אחר התזונה הנכונה כדי למנוע ולנהל מחלות כבד שומני בצורה המיטבית. על מנת למנוע מהמצב להחמיר, כדאי מאוד לסגל הרגלי תזונה חדשים המעוגנים במסגרת דיאטה המסייעת לאנשים עם כבד שומני. במחלת כבד שומני תזונה היא אחד מהמקורות הכי חשובים למניעה ושיפור.

כבד שומני תזונה

המלצות תזונתיות למחלות כבד שומני

כאמור, תזונה בריאה יכולה לעזור למנוע מחלות כבד שומני. התזונה הנכונה צריכה לשאוף להפחית את כמות השומן בכבד ולשפר את בריאות הכבד הכללית.

ההמלצות התזונתיות הבאות יכולות לסייע בהשגת מטרות אלו:

1. הגבלת צריכת אלכוהול

דיאטה לכבד שומני כוללת הפחתת אלכוהול. מחלת כבד שומני אלכוהולי נגרמת כתוצאה מצריכת אלכוהול מופרזת. לכן, חיוני להגביל את צריכת האלכוהול או להפסיק לשתות לחלוטין אם מאובחנים עם מצב זה. ההמלצה לגברים היא לצרוך לא יותר מ־30 גרם אלכוהול מדי יום (כ־2 מנות), ולנשים – לא יותר מ־20 גרם אלכוהול מדי יום (כמנה אחת).

2. הפחתת צריכת שומנים רוויים וטרנס

 שומנים רוויים וטרנס יכולים להגביר את כמות השומן בכבד. לכן, חשוב להגביל את צריכת השומנים הללו. מזונות עשירים בשומנים רוויים כוללים בשר שומני, חמאה וגבינה. מזונות עשירים בשומני טראנס כוללים מזון מטוגן, מאפים וחטיפים. על מנת להגיע למצב ניקוי כבד שומני תזונה נכונה והפחתת צריכת שומנים רווים תעזור מאוד.

3. הגברת צריכת שומנים בלתי רוויים

שומנים בלתי רוויים, לעומת זאת, יכולים לסייע בשיפור בריאות הכבד. דיאטה לכבד שומני כרוכה בשינויים רבים בתזונה, כמו הגברת צריכת שומנים בלתי רווים, אך שינויים אלה עוזרים לא מעט גם לגופנו. מזונות עשירים בשומנים בלתי רוויים כוללים אגוזים, זרעים, אבוקדו ודגים שמנים כמו סלמון ומקרל. שומנים בלתי רווים מקורם בטבע ומסייעים רבות בהנחלת תזונה לכבד שומני.

4. הגדלת צריכת הפירות והירקות

פירות וירקות עשירים בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון שיכולים לסייע בשיפור בריאות הכבד. הם יכולים גם לעזור להפחית דלקת ולחץ חמצוני בכבד. שאפו לצרוך מגוון של פירות וירקות בצבעים שונים. דיאטה לבעלי כבד שומני חייבת לכלול כמות גבוהה של פירות וירקות. אל תשכחו שהם גם טובים בלי קשר ויסייעו רבות לבריאותנו הכללית.

5. בחירה בפחמימות מורכבות

תזונה פחמימות פשוטות כמו סוכר ודגנים מזוקקים יכולות להגביר את כמות השומן בכבד. ולכן, תזונה לכבד שומני חייבת לכלול פחמימות מורכבות כמו דגנים מלאים, פירות וירקות.

6. הפחתת צריכת סוכרים מוספים

סוכרים מוספים יכולים להגביר את כמות השומן בכבד ולהגביר את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. לכן, חשוב להגביל את צריכת הסוכרים המוספים כמו משקאות ממותקים, ממתקים וקינוחים.

7. שתיית מים מרובה

מים חיוניים לבריאות הכללית, והם יכולים לעזור לשפר את תפקוד הכבד. שאפו לשתות לפחות שמונה כוסות מים ביום.

כאמור, תזונה בריאה יכולה לעזור למנוע מחלות כבד שומני. התזונה הנכונה צריכה לשאוף להפחית את כמות השומן בכבד ולשפר את בריאות הכבד הכללית.

ההמלצות התזונתיות הבאות יכולות לסייע בהשגת מטרות אלו:

תזונה לכבד שומני

מזונות שיש לכלול בדיאטת כבד שומני

דיאטת כבד שומני בריאה צריכה לכלול את המזונות הבאים:

1. דגים שמנים

דגים שמנים כמו סלמון, מקרל וסרדינים עשירים בחומצות שומן אומגה 3, שיכולות לסייע בשיפור בריאות הכבד.

2. אגוזים וזרעים

אגוזים וזרעים עשירים בשומנים בלתי רוויים, שיכולים לסייע בשיפור בריאות הכבד. הם גם מקור טוב לסיבים וחלבונים.

3. פירות וירקות

פירות וירקות עשירים בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, שיכולים לסייע בשיפור בריאות הכבד. הם גם מקור טוב לסיבים.

4. דגנים מלאים

דגנים מלאים כגון אורז חום, קינואה ולחם מחיטה מלאה הם מקור טוב לפחמימות מורכבות, שיכולות לסייע בשיפור בריאות הכבד.

5. חלבון רזה

חלבון רזה כמו עוף, הודו ודגים יכולים לעזור לשפר את בריאות הכבד. בחר נתחי בשר רזים והסר את העור מהעופות.

הירידה במשקל – הדרגתית ומבוקרת

חשוב לציין כי הדרך היעילה ביותר לטפול בכבד שומני היא על ידי ירידה במשקל בצורה הדרגתית ומבוקרת – 5% – 10% ממשקל הגוף). יש להימנע מירידה מהירה במשקל, שכן זו עלולה לעודד דלקות והצטלקות בכבד. כמו כן, חשוב לשלב פעילות גופנית לצד הדיאטה.

לסיכום

מחלת הכבד השומני, גם האלכוהולי וגם ה"רגיל", קשורה בתזונה לקויה ולא בריאה שלנו. כדי להגיע למצב יותר טוב בחיינו הבריאותיים ולהנחיל בחיינו דיאטת כבד שומני, שתסייע גם באיזון הורמונלי – עלינו להימנע ממספר רב של מאכלים, ולהתחיל לצרוך מאכלים יותר בריאים כפי שצוין כאן. אל תהססו להתייעץ עם רופא בנושא, וצאו לדרך נכונה.

מקורות: וויקיפדיה

תוכן עניינים
אמא בריאה

תוכנית אונליין לתזונה נכונה לירידה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא

רוצה שינוי? דברי איתנו

אני מאשרת קבלת טיפים, חומר פרסומי והטבות ב SMS.

עוד תוכן רלוונטי עבורך
אוכל בריא

כתוב את הכותרת כאן לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי,

קראי עוד »
תזונה
תזונה

6 יתרונות לשמירה על תזונה איכותית ובריאה שמירה על תזונה בריאה ומאוזנת היא חיונית לרווחה הכללית. זה לא רק עוזר במניעת מחלות כרוניות אלא גם

קראי עוד »
כבד שומני תזונה

כבד שומני תזונה – 13 נקודות שאת צריכה להכיר כבד שומני תזונה – הקדמה: מחלת הכבד השומני היא לא מוכרת ומדוברת, אך נפוצה יותר ממה

קראי עוד »
תזונה טבעית

תזונה טבעית כשאתם שומעים את צמד המילים הפופולרי 'תזונה טבעית', מה התמונה שעולה לכם לראש? יש כאלה שיחשבו על רגבי אדמה ריחניים ונוצצים מטל, ואחרים

קראי עוד »
טחורים תזונה

טחורים תזונה – 9 סוגי מזון שיסייעו לפתור את הבעיה מצאתם את עצמכם מתמודדים שוב עם הבעיה המטרידה של טחורים? לא יודעים איך למצוא פתרון

קראי עוד »
דיאטה
דיאטה

דיאטה במאמר זה יוצגו ממצאים מתוך מחקרים על חשיבותה של דיאטה מאוזנת והשפעתה על הרווחה הפיזית והנפשית שלנו. המאמר מתעמק במחקרים העדכניים ביותר ובחוות דעת

קראי עוד »
איזון הורמונלי תזונה

איזון הורמונלי תזונה – 7 טיפים ששווים זהב הורמונים הם השליחים הכימיים של הגוף, הם משפיעים על המשקל והתאבון, הבריאות הגופנית והנפשית, מצב הרוח ועוד

קראי עוד »
תזונה נכונה

תזונה נכונה תזונה נכונה חיונית לבריאות ולרווחה הכללית שלנו. אכילת תזונה מאוזנת ועשירה במגוון רכיבים תזונתיים היא המפתח לשמירה על בריאות טובה ולחיות חיים ארוכים

קראי עוד »

לצפייה באתר בטאבלט - יש לסובב את המסך לרוחב​